Het verschil tussen een PPL en LAPL vliegbrevet
Je kan twee typen motorvliegbrevetten halen, het Private Pilot License (PPL) en het Light Aircraft Pilot License (LAPL).
Er zijn een aantal verschillen tussen deze twee vliegbrevetten, welke in dit artikel zullen worden uitgelicht.
Kosten
Daarover kunnen we helder zijn: het LAPL is goedkoper dan het PPL vanwege de lichtere eisen.
Kosten LAPL: vanaf ongeveer 8.000,- (afhankelijk van de vliegschool, gemiddeld 10.000,-)
Kosten PPL: vanaf ongeveer 13.000,- (afhankelijk van de vliegschool, gemiddeld 15.000,-)
Het verschil zit hem voornamelijk in het feit dat de ‘uren-eis’ van het PPL aanzienlijk hoger ligt.
Eisen
LAPL: 30 uur vlieginstructie bij een Approved Training Organisation (ATO, duur woord voor vliegschool).
PPL: 45 uur vlieginstructie bij eenzelfde ATO.
Instructie-bevoegdheden kunnen beperkt zijn tot enkel PPL of enkel LAPL-opleiding, dus let daarop.
Bevoegdheden
LAPL: bevoegd om binnen Europa (dus niet alleen de EU) met maximaal 3 niet-commerciële passagiers te vliegen (o.a. vrienden, familie en vliegmaatjes).
PPL: bevoegd om wereldwijd te vliegen, dus ook landen als de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Het is echter geen kwestie van instappen en gaan, in veel landen dien je een gelijkstelling te behalen om ook in dat land een vliegtuig te mogen huren. Deze gelijkstelling behaal je vaak door ter plaatse een checkride succesvol te doorlopen .
Het PPL biedt veel meer uitbreidingsmogelijkheden, waaronder:
- Het uitbreiden naar een commercieel vliegbrevet (om uiteindelijk verkeersvlieger te worden)
- Het uitbreiden met ratings zoals: Night-VFR (’s nachts vliegen), IFR (vliegen op instrumenten i.p.v. zicht), Flight Instructor (instructeurspapieren), Aerobatic (kunstvliegen)
Conversie LAPL naar PPL
Het is goed mogelijk om je Europese vliegbrevet om te zetten naar een wereldwijd PPL-brevet.
Vroeger kon je ook nog je Regional Pilot License (RPL) halen, hiermee mocht je dan uitsluitend binnen Nederland vliegen. Dit brevet is vervangen door de Europese versie, het LAPL.
Advies
- Vergis je niet in de theorie, het beste is om dit in je begin van je vliegopleiding te gaan doen. Hiermee heb je al wat vlieguren erop zitten en zal je meer van de theorie begrijpen omdat je het in de praktijk hebt meegemaakt.
- Als je nog niet zeker bent over je keuze dan kan je altijd beginnen met de LAPL-vliegopleiding. Als je daarna toch besluit dat je buiten Europa zelf wilt vliegen dan kan je namelijk altijd nog de conversie doen naar het Private Pilot License.
- Lang niet iedereen is klaar voor zijn vliegexamen na 30 uren vlieginstructie, het neemt vaak meer tijd in beslag om het vliegtuig echt goed te vliegen.
- Dit is een samenvatting van de regelgeving omtrent particuliere vliegbrevetten, de realiteit is echter dat de regels en eisen specifiek en complex zijn, laat je dus goed inlichten.