Vliegen in een Flight Simulator nabij Schiphol
SimFlying
Je wilt piloot worden maar helaas, de cockpitdeur zit sinds 9/11 op slot. Daardoor kan je maar moeilijk een goede indruk krijgen van wat het vak van verkeersvlieger écht inhoudt. Gelukkig zijn er tegenwoordig opties om je alsnog een indruk te geven van wat het vliegen inhoudt. Concreet is dat het nemen van een vliegles in een sportvliegtuigje. Dat is in de basis hetzelfde als een groot verkeersvliegtuig, maar op veel kleinere schaal. Het vliegt anders, maar de fundamenten zijn hetzelfde. Pitch up = stijgen, pitch down = dalen.
Een andere optie om te ontdekken of piloot worden echt wat voor jou is, is door het boeken van een paar uur in een flight simulator. Dit is een 1-op-1 nagebouwde cockpit van een Boeing 737 of soms van een Airbus A320. Daarbij kan je plaatsnemen in de stoel van de co-piloot, of voor de degene met ervaring, in de gezagvoerder stoel. Wat je zal zien is een grote hoeveelheid schakelaars, knopjes en instrumenten. Indrukwekkend op het eerste oog, maar de instructeur zal je stapje voor stapje wegwijs maken in de cockpit.
Na de uitleg over de cockpit is het tijd om te gaan vliegen. Taxi jij het vliegtuig naar de startbaan? De instructeur helpt natuurlijk waar nodig. Oh, en vergeet niet om het ‘Fasten your seatbelts’-lampje aan te doen! Eenmaal aangekomen bij de startbaan werk je de before take-off checklist af. Ready for departure? De verkeerstoren, ook wel Air Traffic Control genoemd, zal je “Cleared for Take-Off” klaren.
Opstijgen
Je kan de gashendels, ook wel throttles genoemd, naar voren schuiven! Je zal de motoren tot leven horen komen. Het vliegtuig accelereert en jij ziet de snelheid toenemen. “V1, Rotate, Positive Rate? Gear up!”. Dat zei de vlieginstructeur wel heel snel maar gelukkig had hij het van te voren gebriefd. Bij een snelheid van ongeveer 130kts kom je los van de baan en zodra je op de instrumenten ziet dat je inderdaad aan het stijgen bent, dan kan je het landingsgestel omhoog halen. Dit doe je door de grote gear lever voor je omhoog te verplaatsen.
Eenmaal opgestegen vlieg je een zogenaamde SID, een Standard Instrument Departure. Een soort van snelweg in de lucht, op weg naar je eindbestemming. De vliegroute wordt bepaald aan de hand van een vliegplan (“Flight Plan”). Deze kan je siminstructeur voor je maken en is afhankelijk van je vertrekpunt en eindbestemming. Je kan kiezen uit maar liefst 24.000 luchthavens! Hong Kong naar Singapore? Amsterdam naar Berlijn? Het is allemaal mogelijk.
Nadering en landing
Goed, we komen in de buurt van onze eindbestemming. In dit artikel kiezen we voor Amsterdam. Je gaat landen op baan 36L, dat is de Polderbaan. Je krijgt van de luchtverkeersleiders te horen dat je de nadering mag gaan begin. Je vangt aan met de Approach Checklist en werkt de items één voor één af. Voordat je het, kijk je uit het raam en zie je de landingsbaan al liggen. Hij is meer dan lang genoeg voor onze Boeing 737-800. Bij het landen is het een kwestie van je snelheid, neusstand en hoogte combineren. Vlieg je te snel? Neem dan wat gas terug. Zit je te hoog en zie je 4 witte PAPI-lampjes? Laat dan je neus wat zakken door de yoke naar voren te duwen. Goed flaren en daarna de reverse thrust gebruiken. Gefeliciteerd, je hebt zelfstandig de Boeing aan de grond gezet!
Betaalbare ervaring
SimFlying is de meest betaalbare aanbieder van simulator-arrangementen van Nederland. Waar dit normaal zo’n €150 / uur kost, betaal je nu slechts ongeveer de helft van dat tarief! En je kan je bezoek perfect combineren met een dagje Schiphol, het ligt namelijk op steenworp afstand van onze nationale luchthaven.