Het vliegbrevet halen: hoe werkt dat?
Velen dromen ervan, het behalen van het vliegbrevet. De droom ontstaat vaak na een eerste vliegles. Het gevoel zelf te kunnen vliegen, waar je ook maar wilt, is de ultieme vrijheid.
Kosten van het zelf vliegen
Een vliegbrevet behalen op een eenmotorig-vliegtuig is niet goedkoop, reken op minimaal €16.000,-. De kosten zijn opgebouwd uit; de huur van het vliegtuig, de instructeur, landingsgelden en examengelden.
Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo’n €200,- per uur. Een instructeur vraagt gemiddeld zo’n €65,- per uur. Afhankelijk van het vliegveld is het landingsgeld meestal zo’n €20, let wel: het landen dient veel geoefend te worden.
Voor een PPL dien je minimaal 45 uur gevlogen te hebben. Als je nog geen vliegervaring hebt is deze minimumeis ambitieus. Het hangt ook af van je leeftijd. Feit is dat naarmate men ouder wordt, men moeilijker iets aangeleerd krijgt.
Het is niet alleen een financiële investering, er gaat namelijk ook flink wat tijd zitten in het halen van een brevet. De vlieglessen, die gepaard gaan met de nodige voorbereiding, maar zeker ook: het halen van de vereiste theoriecertificaten. Net zoals met het autorijbewijs, examineert het CBR deze 7 theorievakken.
Soorten brevetten
In principe heb je twee verschillende vliegbrevetten voor privé-vliegers, het PPL en het LAPL. Het PPL is het meest voorkomend, dit is het brevet waarop je vrijwel overal ter wereld kan vliegen. Het LAPL is alleen geldig in de Europese Unie. Het LAPL is relatief nieuw en kent mindere strenge eisen dan het PPL.
Praktijk: zelf leren vliegen d.m.v. de vliegles
De opbouw van de praktijk is logisch, u vliegt steeds meer zelf. De eerste les zal waarschijnlijk een demonstratievlucht zijn. De tweede les is rechtdoor vliegen uw opdracht. Na een aantal lessen doet u meestal een stuk van het opstijgen zelf. Nadat u de normale vlucht onder de knie heeft, dus ook het landen, bent u al een eind op weg. U dient alleen nog de noodprocedures te beheersen. Denk hierbij aan het uitvallen van de motor, maar ook bijvoorbeeld een niet meer functionerende radio.
Theorie: avonden doen wonderen
Alvorens u praktijkexamen mag doen, dient u de 9 theoriecertificaten te bezitten. Vaak organiseert de vliegschool waarbij u vliegt theorieavonden. Dit omdat het zelf leren van de theorie vaak een zware pil blijkt te zijn. Het klassikaal uitleggen van de theorie laat de moeilijkheidsgraad afnemen.
Medische verklaring: haarscherp moeten zien is een broodje aap verhaal
De medische verklaring dient u voorafgaand aan de eerste vliegles af te leggen. Voor de meeste aspirant-vliegers is dit geen probleem. Wanneer u bijvoorbeeld medicijnen slikt die de rijvaardigheid beïnvloeden of hartkwalen heeft, is dit problematisch.
Verdere wetenswaardigheden
Op eigenlijk elk vliegveld bevinden zich vliegscholen, op sommige maar één, maar op een enkel vliegveld wel tien. Op vliegvelden met ‘veel’ vliegscholen ligt de prijs vanwege de marktwerking natuurlijk lager. Bepaal aan de hand van je locatie waar je wil vliegen en ga even bij elke vliegschool langs. Vaak geeft dat al de doorslag, afgezien van de tarieven. Je hebt clubs en commerciële vliegscholen. PPL Flight Instructors vragen vrijwel altijd een vergoeding. Een vliegles nemen is niet goedkoop, helaas.
Vliegbrevet gehaald, en dan?
Dan heb je na veel inzet en doorzettingskracht je vliegbrevet, gefeliciteerd! Uitgaande van een PPL mag je wereldwijd een vliegtuig huren. Voorafgaand hieraan gaat vaak een checkvlucht. Hiermee weet de verhuurder zeker dat je goed met zijn toestel omgaat. Eenmaal uitgecheckt kan je vluchten gaan maken, ook met passagiers. Lunchen op Texel met vrienden komt veel voor. Tevens kan je een ‘’rondje vliegen’’, dit houdt in dat je niet op een ander vliegveld landt maar gewoon lokaal gaat vliegen.
Let wel, de regelgeving is ingewikkeld. Hierboven heb ik alles zo kort en krachtig mogelijk samengevat. Laat dit dus geen leidraad zijn.
Gevorderde plannen? Lees deze 6 tips voor het behalen van uw vliegbrevet.